“Als er geen zienswijze meer nodig is op de begroting van een GR, dan werkt onze werkwijze echt”

Sinds 1 januari vorig jaar is de Wet Gemeenschappelijke regelingen gewijzigd. Een van de veranderingen is dat partijen verplicht zijn om financiële en beleidsmatige kaders te maken en die aan te bieden aan de gemeenteraden. De wijzigingen in de wet zijn vooral bedoeld om de gemeenteraden meer grip te geven op (de begroting van) gemeenschappelijke regelingen.

Arjen Klep, contactambtenaar voor de RWB (adjudant) in Etten-Leur  weet alles van gemeenschappelijke regelingen (GR-en) en de wetswijziging. Hij was ook betrokken bij de actualisering van de Nota Verbonden Partijen. In de nota staan afspraken (spelregels) van de gemeenten in de regio West-Brabant. Deze afspraken gaan over: hoe gezamenlijk sturing te geven aan verbonden partijen in het algemeen en GR-en in het bijzonder.

Richtlijnen om als raad meer aan de voorkant te sturen

Arjen: “Een van de afspraken in de nota is, dat de gemeenten de gemeenschappelijke regeling waarbij ze zijn aangesloten, in november richtlijnen voor de begroting sturen. Op basis van deze richtlijnen kunnen de GR-en hun kaders maken. Deze kaders moeten op uiterlijk 1 februari weer aan de gemeenteraden worden toegestuurd.”

“In februari voeren de GR-en raadsleden gesprekken over deze kaders. De GR neemt de opbrengst uit de gesprekken vervolgens weer mee voor het maken van de conceptbegroting. Die liggen er op 15 april. Dan hebben de raden nog twee maanden om een zienswijze op de begroting in te dienen. Op deze manier kan de raad meer aan de voorkant gaan sturen.”

Financiële werkgroep uitbreiden met beleidsmensen

Arjen: “In de regio West-Brabant is al een paar jaar een financiële werkgroep actief. In deze werkgroep zitten financiële collega’s vanuit de West-Brabantse gemeenten. Zij beoordelen de conceptbegrotingen van de GR-en. Dat doen ze in panels van vier à vijf collega’s per regeling. Hun beoordeling (waar conceptzienswijzen uitkomen) delen ze vervolgens met de alle gemeenten. Dat scheelt iedereen werk.” In de werkgroep is nu afgesproken dat ze niet alleen de financiële kant van de begroting bekijken, maar ook aandacht hebben voor het beleidsmatige aspect . Arjen: “Daarom is de werkgroep op zoek naar collega’s met verstand van beleid, die deze panels willen komen versterken.”

Op twee momenten in de cyclus een advies

Maar dat is niet de enige verandering. Behalve het voorbereiden van zienswijzen op de begroting, gaat de financiële werkgroep, volgens Arjen, ook richtlijnen voorbereiden voor de kaders. Dat betekent in de praktijk dat ze twee keer in de planning- en controlcyclus bij elkaar komen.

Waar komt De6 om de hoek kijken?

“De6 hebben zes gemeenschappelijke regelingen uitgekozen, waar we speciale aandacht aan willen geven. Dat zijn de GGD, de RWB, OMWB, Veiligheidsregio, Werkplein en WVS. Elke gemeente heeft één van deze GR-en ‘geadopteerd’. We hebben afgesproken dat vanuit De6 steeds één beleidsmedewerker input zal leveren in de panels die ik net heb benoemd voor deze GR-en. Die persoon vertegenwoordigt De6 dus in dat panel. Ik ben beleidsmedewerker voor de RWB en zal dus namens De6 in het panel die de RWB beoordeelt input leveren.”

En de gemeenschappelijke regeling zelf?

“Behalve dat beleidsmedewerkers worden uitgenodigd om de panels te versterken, wil de werkgroep ook de gemeenschappelijke regeling zelf bij de panels vragen. We hebben vorig jaar met de RWB proef gedraaid. Dat is goed bevallen. Dat willen we nu dus uitbreiden naar de andere GR-en.”

Experimenteerjaar

2016 is volgens Arjen een experimenteerjaar. Hij verwacht dat deze wijze van werken er voor gaat zorgen dat de raden meer grip krijgen op de GR-en. Arjen: “Het mooiste zou zijn dat er geen zienswijzen meer nodig zijn op de begroting. Dan werkt het wat mij betreft echt.”