Projectgroep HRM/P&O

Wat is er gerealiseerd?

Uniforme detacheringsovereenkomst De6

Sinds 2016 beschikken we binnen De6 over een uniforme detacheringsovereenkomst. Deze is door alle De6-colleges vastgesteld en wordt consequent toegepast. Dit biedt in de praktijk veel voordelen. Als een medewerker tijdelijk elders binnen de De6 gaat werken hoeven we niet eerst afspraken te maken over het uurtarief, hoe we omgaan met ziekte en welk tarief voor woon-werkverkeer of dienstreizen van toepassing is.  Dat ligt allemaal al vast. En de medewerker die graag mobiel wil zijn, kan snel aan de slag!

Implementatie Individueel Keuzebudget (IKB)

Per 1 januari 2017 beschikken alle gemeenteambtenaren in Nederland over een Individueel Keuzebudget (IKB). We vonden het binnen De6 belangrijk om de medewerkers hier goed over te informeren. Wat is IKB? Waarom krijg je IKB? Hoe zit het precies met je vakantiegeld? Daarom hebben we gezamenlijk de communicatie opgepakt. Er is een (digitale) brochure over IKB gemaakt. We hebben een presentatie gemaakt die binnen elke gemeenten gehouden kan worden. En er is een filmpje gemaakt dat je wegwijs maakt in het personeelsinformatiesysteem van ADP Workforce.

Inventarisatie arbeidsvoorwaarden De6

Alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn kwantitatief en kwalitatief geïnventariseerd. Conclusie: er zitten op dit gebied grote verschillen tussen de gemeenten. Sommige verschillen blijken in de praktijk een belemmering te zijn om van werkgever te veranderen. Dan zie je een leuke uitdagende functie bij een buurgemeente en blijk je daar geen vergoeding voor het woon-werkverkeer te krijgen. Voor sommige medewerkers is dat een reden om niet over te stappen. Als werkgroep willen we deze belemmeringen graag wegnemen. Elke De6-gemeente verwelkomt graag deskundige, enthousiaste collega’s die hun talenten willen inzetten en hun talenten verder willen ontplooien.

Kansen van een netwerksamenwerking op het gebied van P&O

Eind vorige jaar is duidelijk geworden dat we niet alleen het accent moeten leggen op de verschillen in arbeidsvoorwaarden. We moeten ons ook meer focussen op  kansen! Kansen die bijdragen aan de intensievere samenwerking. Zo is bepaalde deskundigheid schaars: laten we die dus delen. Bijvoorbeeld 1 fiscaal jurist of 1 arbeidsjurist voor de De6 gemeenten. En de salarisadministrateurs hebben een carrousel opgericht. Ze delen hun kennis en nemen elkaar bij ziekte en vakantie waar. Dat kunnen we toch bij meer functies/rollen doen?

Informatiebijeenkomst 7 maart 2017


Op 7 maart hebben we een informatiebijeenkomst met alle portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en voor de medezeggenschap (afvaardiging van de leden van de OR en GO’s) georganiseerd. We hebben daar veel opgehaald!  Zoals : bepaal met elkaar het doel van de netwerksamenwerking op het gebied van P&O en communiceer hier goed over. En ja, belemmeringen moet je wegnemen. Maar achterhaal goed welke belemmeringen er daadwerkelijk zijn bij medewerkers om meer mobiel te worden. Achterhaal ook welke randvoorwaarden medewerkers belangrijk vinden. En focus je inderdaad op kansen.

Wat gaan we de komende periode doen?

We gaan met elkaar bepalen  wat de nut en noodzaak (de “why”) van het vergroten van de onderlinge mobiliteit en wat we daarmee willen bereiken. Er is inmiddels ook een enquête verstuurd naar alle De6-medewerkers waarin we hen vragen naar belemmeringen en randvoorwaarden voor interne mobiliteit. Maar ook wat zij als kansen zien. Dus heb je de enquête ontvangen, maar nog niet ingevuld… doe dat dan alsnog!